Regen en Zon - Reisverslag uit Anguilla, Anguilla van Peter - WaarBenJij.nu Regen en Zon - Reisverslag uit Anguilla, Anguilla van Peter - WaarBenJij.nu

Regen en Zon

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

08 December 2015 | Anguilla, Anguilla

Regen
Voor de bewoners op Saba komt een beetje regen heel goed uit. Zij vangen de regen op en gebruiken het na bewerking als drinkwater, maar voor ons is regen toch wat minder. Sint Maarten heeft de afgelopen dagen veel regen gehad. Iedere dag valt er wel wat. Het trekt vaak binnen enkele minuten dicht, de wolk laat zijn druppels vallen en na 2 minuutjes is het weer droog. Zondag was een dag waarbij de bui langer dan 2 minuten bleef hangen. Om 10 uur ging het regenen en het is (haast) niet meer opgehouden met regenen tot de avond kwam. Overal op straat zag je grote plassen ontstaan, omdat de grond het water niet kan verwerken.

Toch zijn we ondanks het weer eerst naar Baie Rouge gegaan. Een strand wat iets roder zand heeft dan de andere stranden. Niet heel spectaculair eigenlijk, maar wel een leuk strandje om even gezien te hebben. Al snel begon het met regenen en zijn we weer naar huis gereden. Inmiddels hebben we nergens meer een routebeschrijving voor nodig en rijden we overal op ons gemakkie naar toe.

Rond het middaguur zijn we richting vliegveld vertrokken, want vandaag kwam de Boeing 747 van KLM aan. Toen we op Maho-Beach aankwamen was het al lekker druk. Het toestel van KLM is het grootste toestel wat op Sint Maarten landt en voor iedereen dus een ‘Must See’ momentje. 12.50uur zagen we het toestel in de verte aankomen. Normaal gesproken kun je de vliegtuigen de bocht richting startbaan zien maken, maar door het slechte weer kon je het vliegtuig pas zien, nadat hij de bocht had gemaakt en op de startbaan af kwam.

Om het vliegtuig goed vast te kunnen leggen moet je snel zijn. Laten we zeggen: oefening baart kunst… we hebben nog 2 keer voordat we zelf weer vertrekken, om de Boeing 747 vast te leggen. De mooiste foto volgt later.

Na het vliegtuigen tafereel zijn we gaan lunchen bij ‘The Harbor’. Een leuk tentje vlak bij Pelican cay. Vrij Amerikaans, en hangt binnen vol met grote Tv-schermen waar Football op werd afgespeeld. Wij zijn doorgelopen en hebben achter op het overdekte terras onze lunch gegeten. Hier had je mooi uitzicht over de lagoon en af en toe pakte je nog een vertrekkend vliegtuig mee.

Maandag zijn we begonnen met het bekijken van Ance Marcel Beach. Ook vandaag begon het regenachtig. We hebben eerst een half uurtje geschuild onder een afdakje. Daarna trok het open en is het de hele dag mooi weer geweest. Dit is een strand wat beschut ligt tussen 2 bergen in. Dit maakt dan ook, dat de golven laag zijn en het strand geschikt is voor kinderen en families. Hier liep een meid over het strand heen, die we denk ik wel 15 keer langs hebben zien lopen in verschillende kleren. Wat het idee hierachter was weten we niet, maar waarschijnlijk kon je die kleren kopen ofzo.

Vervolgens zijn we naar Dawn Beach gereden. Hier was de zee erg ruig. Jammer, want er ligt een koraalrif vlak voor de kust, waarvan ze zeggen dat je er goed kan snorkelen. Resultaat: weer geen vissen… Wel wat leuke plaatjes van de ruige zee en door de wind was het een lekker plekje om te relaxen.

Aan het einde van de dag zijn de naar Philipsburg geweest. Hier gebeurd het allemaal zoals ze zeggen. Het duurde even voordat we een parkeerplek hadden gevonden. Mensen hier parkeren overal. Als het maar past, dan is het prima. Over stoepen heen, voor opritten, half op de weg, zelfs voor andere auto’s stonden ze geparkeerd. In Philipsburg zijn we geslaagd voor een souvenir.

We voelde ons niet echt prettig hier. Vele mensen op Saba en Anguilla hadden ons al gewaarschuwd om voorzichtig te zijn met je spullen als je daar heen ging. Mensen staan op de loer om spullen te jatten en zo voelde het ook. We hadden het gevoel dat we werden nagekeken en dat maakte dat we daar niet al te lang hebben rondgehangen.

Wel nog even wat extra info over de hoofdstad:
Philipsburg is ontstaan op een smal stukje land. Aan de ene kant de zee en aan de andere kant een zoutmeer. Het gewonnen zout uit het meer, kon zo gemakkelijk in de schepen worden geladen. Inmiddels word het meer niet meer gebruikt voor het winnen van zout. Wel heeft het nog steeds een grote haven waarin ook wij zijn aangekomen vanaf Saba. Ook Leggen hier de cruise schepen aan wal. Grappig om te lezen, dat sommige winkeltjes alleen op zondag zijn geopend wanneer er een cruise schip in de haven ligt.

De stad heeft 1400 inwoners. In de omliggende gebieden wonen nog veel meer mensen en dat maakt het in de spits haast onmogelijk om met de auto lekker door te rijden.

In totaal heeft Sint Maarten ongeveer 40.000 inwoners

• 09 December 2015 - 10:28

Oma Steenhoek:

Leuk om het verslag te volgen, jullie beleven heel wat. Nog fijne dagen, lieve groetjes van ons beide.

• 09 December 2015 - 10:28

Oma Steenhoek: