Van Saba naar strand op Sint Maarten - Reisverslag uit Anguilla, Anguilla van Peter - WaarBenJij.nu Van Saba naar strand op Sint Maarten - Reisverslag uit Anguilla, Anguilla van Peter - WaarBenJij.nu

Van Saba naar strand op Sint Maarten

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

05 December 2015 | Anguilla, Anguilla

Reis Saba-Sint Maarten
Om 5.30uur kregen we ontbijt van de eigenaar van het hotel (van 2 kamers). Hij vond het geen probleem om zo vroeg op te staan om voor ons ontbijt te maken. De taxi hadden we de avond ervoor al gebeld, zodat hij er om 6.15uur zou zijn. Netjes op tijd kwam de taxi met brullende motoren de berg op. Deze bracht ons in een mooi ritje, netjes naar de haven van Saba. Dit is trouwens niet meer dan één betonnen aanlegsteiger en een laadperron waar grote vrachtschepen konden laden/lossen.

Eerst nog even een stempel halen bij immigration en vervolgens gingen we naar kort wachten de boot op. Het viel ons op, dat iedereen direct naar binnen dook, om een (droge) plek te bemachtigen. Wij waren helemaal blij met een perfect plekje achter op het overdekte dek. Denise kon zo goed naar de horizon kijken in verband met reisziekte. De reis begon en we namen afscheid van het leuke eilandje Saba.

Na wat foto’s geschoten te hebben van een mooie rots aan de oever van Saba, begon de ellende. De golven werden hoger er hoger, want we gingen de open zee op. Het bonkte en beefde, golven sloegen tegen de boeg aan kapot en kwamen vervolgens over de boot heen. Binnen enkele minuten waren we zeiknat en snapte we waarom iedereen aan het begin direct naar binnen vluchtte. Soms ging het zo hard, dat het zeewier over de grond van de boot heen ‘zwom’, om vervolgens aan de achterzijde van de boot weer van boord te stappen.

In de kleine 2 uur die de tocht heeft geduurd hebben we liters water door de boot heen zien spoelen. Pas in de haven van Sint Maarten werd het rustig en begon de bemanning weer wat te lopen. Na de tocht konden we onze reis verder vervolgen. We moesten met een taxi van de haven naar het vliegveld waar onze Hyundai i20 op ons stond te wachten. Dit ging stukken soepeler dan 2 dagen geleden. Binnen 40 minuutjes waren we bij gearriveerd en kon ons 3e avontuur beginnen. Sint Maarten!

We waren ruim op tijd, omdat we nog niet konden inchecken, dus we hebben eerst in 1,5uur het hele eiland rond gereden. Sint Maarten is een redelijk klein en overzichtelijk eiland. Natuurlijk wel wat groter dan Anguilla en Saba, maar nog steeds goed te overzien. 53km² in het totaal.

In het zuiden ligt het plaatsje Phillipburg de hoofdstad van het eiland. Verder heb je nog het vliegveld waar het redelijk druk is en Marigot, een plaatsje aan de kust midden op het eiland. Phillipburg ligt op het Nederlandse deel en Marigot op het Franse deel van het eiland. Hier omheen heb je her en der nog wel plekken die wat drukker zijn, maar het draait grotendeels om deze 2 steden. Wij hebben een appartement in de Franse stad Marigot.

Om 14.00uur hebben we ons gemeld bij de eigenaar van het appartement. We huren dit keer van een particulier. Dit concept heet trouwens AIRbnb. We hebben een mooi appartement met een prachtig uitzicht. Een echt appartement, dus we konden boodschappen gaan halen om hier de komende tijd te verblijven.

De prijzen liggen zeker lager dan op de andere 2 eilanden. In het Nederlandse deel van het eiland staan de prijzen er in NAF op. Dit is de Antilliaanse Gulden. Daarnaast staan de prijzen er ook in USD en bij aanbiedingen zelfs in Euro’s. Wij gebruiken gewoon de Dollar, omdat je die zowel op het Franse als op het Nederlandse deel kunt gebruiken.

Na de boodschappen in huis te hebben gehaald hebben we niet zo veel meer gedaan. Spullen uitgepakt en boodschappen opgeruimd. Daarna wat eten en lekker naar bed.

2e Dag op Sint Maarten
Vandaag begon onze dag met ontbijt op ons balkon met mooi uitzicht. Tijdens ons ontbijt begon het te regenen op Anguilla en zagen we een mooie regenboog verschijnen. Heeft Anguilla daarom de bijnaam Rainbow Island?
Vervolgens zijn we naar Karakter gereden. Dit is een restaurant/Beach-tent vlak bij het vliegveld. Hier hebben ze heerlijke ligstoelen waar je gebruik van kan maken, als je er ook wat eet/drinkt. Zeker de moeite waard als je naar Sint Maarten gaat. Het personeel kan er trouwens bijna allemaal Nederlands.

Wanneer je op je bedje ligt, hoor je al snel aan het geluid van de vliegtuigen, dat je erg dicht bij het vliegveld ligt. Vliegtuigen stijgen vlak achter je op en komen dan met een enorm lawaai achter de palmbomen vandaan. Het blijft toch wonderlijk hoe zo’n vliegtuig de lucht in kan vliegen. De komende dagen gaan we proberen wat vliegtuigen te fotograferen, zodat je kunt zien hoe dichtbij je kunt komen. Later dus meer.

De lunch bij karakter was heerlijk. Tapas voor 2 personen, met de voetjes in het zand. Zonnetje op je rug en heerlijk genieten. Na de lunch zijn we naar ons appartement gegaan en hebben daar nog even gebruik gemaakt van het zwembad. Vandaag was het een privé-zwembad, want er was niemand te bekennen.

Savonds ben ik bezig geweest met het monteren van de filmpjes en het bij/bewerken van de foto’s.
Erg leuk om het weer even op te halen en de verschillen tussen de eilanden te zien.

Morgen weer nieuwe avonturen.

• 05 December 2015 - 07:19

Annemiek:

Mooie foto's en weer een heel leuk verslag om te lezen:-).

• 05 December 2015 - 15:13

Oma:

Wat vind ik dat leuk om te lezen,jullie genieten wel