Dagje Saba - Reisverslag uit Anguilla, Anguilla van Peter - WaarBenJij.nu Dagje Saba - Reisverslag uit Anguilla, Anguilla van Peter - WaarBenJij.nu

Dagje Saba

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

03 December 2015 | Anguilla, Anguilla

Bijgekomen van de boottocht van afgelopen avond, zijn we vanochtend vroeg opgestaan om het eiland Saba te verkennen. We hebben maar 1 dag, dus die tijd moeten we goed gebruiken. Na een lekker ontbijt, gemaakt door de eigenaar van het hotel, wilden we naar de top van de mount scenery. De eigenaar kon ons wel even naar het startpunt brengen, omdat hij toch in het dorp moest zijn.

Mount scenery is de hoogste berg van Nederland en 2877 feet/877 meter en 1064 traptreden hoog. Aan de voet van de berg lagen een aantal stokken, die we konden gebruiken bij de klim en daling. Grappig dat ze daar zo lagen, want in Nederland waren ze binnen een dag gestolen denk ik. Vol goede moed begonnen we aan de tocht. Het was erg bewolkt en liepen eigenlijk constant door de wolken heen. Dit zag je ook wel aan de stenen, want alles was groen van de alg. Ook stalen voorwerpen waren door het vocht bijna allemaal verroest.

De tocht omhoog was pittig. Grote traptreden, uitgeslagen uit de rotsen, soms een beetje opgevuld met cement, soms met alleen wat grond. Door de bewolking was het een glibberige bedoeling. Na een kleine 2 uur en heel wat zweetdruppels verder, waren we aan de top. Nu zal je denken dat het er prachtig uit zou moeten hebben gezien, maar helaas, je zag alleen maar wolken.

Onderweg zijn we heel veel vlinders tegen gekomen. Vlinders zie je trouwens overal wel op de eilanden waar we nu zijn geweest. Zelf heb ik nog een slangetje gezien. Hij was zwart, maar verder heb ik hem niet kunnen zien omdat hij er snel vandoor ging. Ook waren er op de weg naar de top een aantal kippen die een aantal treden met ons meeliepen. Vraag me niet wat ze daar nou precies deden, want ik heb werkelijk geen idee (die kippen dachten hetzelfde over ons waarschijnlijk).

Ondanks het slechte zicht, toch wat foto’s genomen van de top en toen weer terug richting bewoonde wereld. Dit was wel even afzien. Een aantal keren onderuit gegaan, omdat we gewoon geen grip hadden. Samen wel veel gelachen en genoten van de mooie natuur om ons heen. Veel bananenbomen, Hibiscusstruiken, Ficussen, orchideeën, palmbomen en varenachtige planten.

Na onze tocht hebben we een certificaat opgehaald bij de trail shop, waarin staat dat we vandaag de top hebben bereikt. Daarnaast hebben we ons getrakteerd op wat lekkere broodjes van de Nederlandse bakker uit het dorpje Windwardside, hetzelfde dorpje waar we ook overnachten.

Eenmaal thuis hebben we de taxi gebeld voor een nieuw avontuur: een eilandtour. Bijna alle taxi’s geven deze tours. Duurt ongeveer tussen de 1 en 2 uur en ze nemen je mee over het hele eiland. Als je nu denkt van: zo zeg, het hele eiland rond… Het eiland is 4,5 km breed in de rondte dus dat valt allemaal wel mee.

Nog even wat info:
• Saba heeft 2000 inwoners
• 2/3 hiervan is Nederlands
• Daarvan is 43 % op het eiland geboren
• Kwart van de inwoners heet Johnson of Hassell 
• Hoofdstad is The Bottom
• Valuta: US dollar
• Taal: 88% Engels, 5% Spaans en 2% Nederlands (ik mis nu 5% maar misschien kunnen die mensen niet praten)

De taxichauffeur heeft ons heel veel verteld. Erg mooi om te zien hoe trots de inwoners zijn op wat ze hebben bereikt. In de 20ste eeuw is er veel discussie geweest over de weg die ze wilden bouwen over het eiland. Nederlandse engineers wilden dit niet doen, omdat het onmogelijk leek. Toch heeft een lokale engineer de weg gebouwd. Hier zijn ze 20 jaar mee bezig geweest en de weg is 14 kilometer lang. Sommige plekken van de weg zijn zo smal, dat je er maar met 1 auto tegelijk over heen kan. Al toeterend maken ze dan kenbaar dat ze er aan komen. Door deze smalle wegen betekend het voor het vrachtverkeer, dat alles op kleine vrachtwagentjes naar boven moet worden gereden, omdat grote vrachtwagen de bochten niet kunnen nemen. Daarnaast zijn de hellingspercentages op sommige punten 35%. Echt bizar hoe ze deze weg hebben kunnen aanleggen.

Op het eiland zijn 3 kleine dorpjes die we allemaal hebben bezocht. Ook zijn we nog in een kerkje wezen kijken. Het is echt een leuk en gezellig eiland, maar een kriem om op het eiland te lopen. Er wordt hier ook heel veel gelift. Ook hebben we vandaag de haven bij daglicht gezien en het vliegveld(je) vanaf een berg bekeken. Dit is trouwens het vliegveld met de kortste landingsbaan van de wereld.

Al met al een super leuk eilandje en echt een aanrader om eens te bezoeken. Je kunt niet zo gek veel, maar het is een hele ervaring om te zien hoe ze hier leven.

• 03 December 2015 - 07:01

Annemiek:

Mooie foto's! Jullie hebben de dag goed benut. Weer heel leuk om te lezen.

• 03 December 2015 - 07:30

Peter Verhage:

Zeer mooi en leuk gedaan veel plezier. Gr. Peter

• 03 December 2015 - 15:35

Oma:

Wat leuk om te lezen jullie avontuuur

• 03 December 2015 - 20:56

Natasja:

Leuk om te lezen Peter. Ga het volgen. Mooie foto's ook.