Info over Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Peter - WaarBenJij.nu Info over Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Peter - WaarBenJij.nu

Info over Curacao

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

26 Februari 2014 | Curaçao, Willemstad

Vandaag hadden we een rustig dagje naar de pondjesbrug op ons verlanglijstje. We zijn rond 9 uur vertrokken richting Willemstad. Dit keer verliep de reis eigenlijk vlekkeloos. We hebben onze auto vlak bij het centrum kunnen neerzetten. Wel grappig om de parkeerkosten te vergelijken met Nederland. In onze hoofdstad betaal je in het stadshart ongeveer 5,00,- euro per uur. In de hoofdstad van Curaçao betaal je 2,00 gulden per uur. Dit komt neer op ongeveer 86 eurocent per uur.

Natuurlijk hebben we over de brug gelopen. Het water was aardig ruig, dus we schommelden lekker heen en weer op de brug. Na wat foto’s met de gekleurde huisjes op de achtergrond, zijn we nog even langs de drijvende markt gegaan. Dit zijn bootjes die vanuit Venezuela komen gevaren ( ongeveer 80 km van Curaçao), en ze verkopen op Curaçao hun producten. Het meeste moet worden geïmporteerd, omdat de grond op curaçao te hard is om fatsoenlijke groente en fruit te kunnen verbouwen.

Op de foto heb ik wat geld gezet. 1 gulden is ongeveer 40 eurocent. Het geld doet me een beetje denken aan de gulden tijd. Je kunt op Curaçao eigenlijk met 2 valuta's betalen. De Antilliaanse gulden en de US dollar. Als je wat betaald met guldens, kan het maar zo zijn dat je US Dollars terug krijgt. Goed opletten dat je genoeg wisselgeld terugkrijgt als je ineens dollars terugkrijgt.

Vandaag hebben we ook onze kia ‘te eten’ gegeven. Op Curaçao betaal je voorafgaand aan het tanken. Je geeft het pompnummer door aan de dame achter de kassa en je kunt voor het betaalde bedrag gaan tanken. Na het tanken loop je weer naar de vrouw achter de kassa en krijg je het bonnetje en eventueel wisselgeld terug. De prijs voor 1 liter benzine is 86 eurocent, dus hier kun je nog eens een rondje maken, zonder je zorgen te maken over de financiën. Ook zie je overal mensen die wat verkopen bij verkeerslichten. Soms zijn het krantjes en soms is het snoep en kauwgom.

Verder zie je op curaçao veel reclame voor Robby’s loterij. Robbie dos Santos is de eigenaar en wordt ervan beschuldigd dat hij Robbie’s Lottery sinds 2004 als dekmantel gebruikt voor het witwassen van geld en belastingsfraude. Lekker legaal dus die loterij!

Verder moet je goed op de weg letten. Naast de gaten en de scheuren, stoppen de antilianen ook nog wel eens om gewoon een praatje te maken met een bekende. Dat er achter diegene dan een file ontstaat, dat boeit ze niet zo veel. Heb je haast, dan rij je er maar omheen. Voor de rest is het goed anticiperen op alles en iedereen om je heen. Ze nemen het hier niet zo nauw. Ze schieten hier van links naar rechts en weer terug om die 2 auto’s in te halen die voor ze rijden.

‘S avonds zijn we met z’n drieën op avondsafari geweest. Dat wil zeggen: Vanaf ons appartement een half uurtje door de wildernis lopen. Ik had het rondje al eerder gelopen toen ik wat foto’s ging maken. Zo bijzonder om naast cactussen te staan die zeker 6 meter hoog zijn. Alles is dor en droog. Wat ons wel opviel was de hoeveelheid zwerfvuil in de struiken. Er stonden zelfs oude auto’s tussen de struiken. Na een half uurtje wandelen zijn we weer veilig in ons appartementje aangekomen.